Manita de Kinkelder-de Roo

7581 XX Losser
Tel : 06-52393434
manita@yourtravel.nl

Dag 10 - Fietsen en kajakken in Setes Cidades

Door: Robert de Kinkelder

Vandaag zijn we de berg achter ons huis weer opgegaan. Vanuit Sete Cidades maakten we een fietstocht langs de oevers van het Lagoa Azul en het Lagoa Verde. Op een mountainbike fietsen we eerst over de brug die de twee meren (dat stiekem toch één meer is) van elkaar scheidt. Vervolgens gaan we linksaf om op een gravelpad langs de oever te fietsen. Het gaat eerst even steil omhoog, daarna naar beneden de rest van de weg is redelijk vlak.

fietsen langs Logoa Azul en Verde

We passeren een aantal huisjes. Onze gids legt uit dat het nu privé woningen zijn. Maar wel beschermd. Ze mogen niet afgebroken worden en er mag ook niet meer gebouwd worden. Vroeger werden ze gebruikt als schuilplaats voor nonnen. Om ze te beschermen tegen piraten die na weken op zee  "wel eens een keer iets wilden.....".

De terugweg moest via dezelfde weg omdat de weg verderop onderwater stond door de hoge waterstand in het meer.

De volgende etappe ging langs het groene meer. Heerlijk rustig reden we langs de oever tot het eindpunt. Daar hebben we nog even een groepsfoto gemaakt. Ook nu gingen we zelfde weg terug, je  kunt hier niet rond het meer fietsen door de steile bergen langs de randen.

fietsen langs Logoa Azul en Verde

We ruilen de fiets en helm in voor een kajak en zwemves en zwemkleding. In dit type kajak krijg je een "natte kont". Door de constructie kom er water in de boot, maar dit zorgt juist voor stabiliteit, hij slaat niet makkelijk om. Uitermate "soepel" stappen we in de kajak. Als we het ritme eenmaal te pakken hebben peddelen we richting de brug en gaan er onderdoor naar het groene meer. Daar hebben we wat minder last van de wind.

kanoën op Logoa Azul en Verde

Een leuke tocht, met name ook langs de oevers. Na 3 kwartier intensief kanoën stappen we even soepel uit de kajak als toen we instapten. Een leuke toer om op deze manier de omgeving te verkennen. Lunchen doen we op een van de vele picknickplaatsen op de oevers.

We verkennen nog even het plaatsje Sete Cidades en de lokale kerk en gaan huiswaarts. We vinden dat we wel een restaurantje verdient hebben. Maar dat blijkt nog een hele uitdaging. Veel restaurants zijn gesloten op zondag. Uiteindelijk vinden wij (en Google) een visrestaurant in Ponta Delgada. Xitaka staat goed aangeschreven. Om 18.30 uur stipt landden we hier. Geke en Sipke eten Tandbaars met rijst. Een grote kom met veel stukken vis en garnalen in een rode saus. Manita had mosselen, en volgens haar lekkerder dan Lapas. En ik had een gegrilde octopus, met aardappels gebakken ui en paprika. Nooit eerder gehad, maar super. We sluiten af met een ananas dessert, uiteraard van lokale ananas.

gerechten Xitaka

Erg lekker allemaal.! Xitaka komt op onze lijst met toppers!

Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Dag 4 | Dag 5 | Dag 6 | Dag 7 | Dag 8 | Dag 9 | Dag 10 |
Dag 11 | Dag 12 | Dag 13 | Dag 14 | Dag 15 |

ben je geinspireerd door deze of andere bestemmingen - vraag een offerte aan

ZOEK & BOEK

Beste bezoeker. Op deze website gebruiken wij cookies. Meer informatie - Sluiten